Kot kuharji in organizatorji šolske prehrane si želimo najboljše za naše učence. Zagotoviti jim želimo okusno in hranljivo hrano, ki jih oskrbuje z energijo in krepi njihovo telo in učne sposobnosti. Toda ali ste vedeli, da nekatere jedi, ki jih ponujamo v Slovenskih osnovnih šolah, pogosto vsebujejo veliko več sladkorja kot je priporočeno za otroke?
Nedavna nacionalna raziskava opravljena v 50 slovenskih osnovnih šolah, kjer je bilo v Odprti Platformi za Klinično Prehrano (OPKP) analiziranih 455 šolskih dopoldanskih malic, je pokazala, da je povprečna vsebnost sladkorja v šolskih dopoldanskih malicah za učence 2.triade (4.-6-razred), za kar 2x presegala priporočila iz nacionalnih smernic za prehranjevanje v VIZ. Smernice skupni sladkor v dopoldanski malici za učence 2.triade omejujejo na 8-11 g1, medtem, ko so malice povprečno vsebovale vsaj 19g sladkorja2. To pomeni, da naši učenci z dopoldansko malico pogosto zaužijejo več sladkorja, kot bi smeli, kar lahko dolgoročno negativno vpliva na njihovo zdravje.
1 Povzeto it Smernic za prehranjevanje v vzgojno-izobraževalnih zavodih iz leta 2010.
2 Vsebnost sladkorja v šolskih je bila ocenjena glede na pridobljene podatke iz jedilnikov in receptur sodelujočih šol. Podatki o vsebnosti sladkorja v šolskih napitkih so bili v 15 % neznani, zato je dejanska celokupna vsebnost sladkorja v malicah lahko tudi višja.
Pri zgoraj omenjeni raziskavi smo upoštevali priporočila smernic za prehranjevanje v VIZ iz leta 2010, ki ne ločujejo med prostimi sladkorji in skupnimi sladkorji. Iz vidika dobrega uresničevanja smernic v prihodnje, je pomembno, da poznamo razliko med omenjenimi tipi sladkorjev.
Ko govorimo o skupnih sladkorjih, govorimo o vsoti tako »prostih sladkorjev«, kot tudi vseh ostalih sladkorjev, ki jih zaužijemo z določenim živilom, jedjo oz. obrokom.
Ker prekomerno uživanje sladkorja predstavlja globalni javnozdravstveni problem, Svetovna zdravstvena organizacija (SZO), z namenom varovanja zdravja, prosti sladkor omejuje na 10 % celotnih dnevnih energijskih potreb (CEP). Iz tega razloga prenovljene smernice v VIZ, ločujejo skupne sladkorje in proste sladkorje, kar je potrebno upoštevati pri načrtovanju obrokov.
Več o prostih sladkorjih, vključno z informacijami o tem, kako jih prepoznati v živilih, najdete tukaj.
Slovenci nasploh zaužijemo preveč prostih sladkorjev, kar je pokazala raziskava iz leta 2020. Priporočila SZO je dosegla le približno polovica mladostnikov, saj kar 44 % mladostnikov uživa več kot 10 % energije v obliki prostih sladkorjev. Če upoštevamo nova priporočila za vnos prostega sladkorja (manj kot 5 % energijskega vnosa), pa le-te presega kar 87 % mladostnikov. Naši mladostniki, glede na podatke raziskave, največ prostih sladkorjev zaužijejo s sladkimi pijačami, sadnimi sokovi, tortami, sladkimi pekovskimi ter mlečnimi izdelki z dodanim sladkorjem (Zupanič idr., 2020).
S temi ugotovitvami so bili skladni tudi rezultati naše raziskave o vsebnosti sladkorjev v šolskih malicah. Z dodatno analizo najpogosteje uporabljenih živil in njihovih kombinacij v dopoldanskih malicah, smo namreč izpostavili najpomembnejše vire prostega sladkorja v šolskih malicah. To so predvsem:
Kot glavni akterji, ki dnevno skrbimo za šolske obroke, imamo zelo pomembno vlogo pri zmanjševanju vnosa sladkorja pri otrocih in mladostnikih. Le-to pa ni pomembno zgolj iz vidika varovanje zdravja; hrana v šolah namreč tudi iz edukacijskega vidika deluje kot vzor pri oblikovanju in spodbujanju dobrih prehranjevalnih navad otrok in mladostnikov.
V splošnem moramo strmeti k temu, da vrednost prostega sladkorja v šolskih in vrtčevskih obrokih, v povprečju ne presega 5 % energijske vrednosti obroka, nikakor pa ne 10 %.
Kaj to pomeni v praksi? Na primer, z žličko dodanega sladkorja (cca 5-10 g) v napitku, dosežemo zgornjo mejo prostega sladkorja v šolski malici, pri učencu 1.triade v OŠ. Če temu napitku dodamo še živilo z dodanim sladkorjem (npr. sladek namaz ali pekovsko pecivo), bo otrok z malico zaužil veliko preveč prostega sladkorja.
V nadaljevanju bodo sledili konkretni primeri omejitev prostega sladkorja za posamezne obroke in starostne skupine otrok.