Prehrana mlajših otrok

 

Predšolski otroci pri obrokuV tem starostnem obdobju se otrokom prehranske navade šele oblikujejo, po drugi strani pa otroci dobro vedo, česa prav gotovo ne bodo jedli, ker jim ni všeč. Tu lahko s primernim pristopom odločilno vplivamo, da jim bomo privzgojili zdrave prehranjevalne navade. Pripravite pestre jedilnike s takšno kombinacijo živil, da se z različnimi barvami, konzistenco in oblikami spodbudi večje zanimanje za hrano.

Za zajtrk uporabite kruh iz črne, ržene, ovsene, ajdove ali druge vrste polnovredne moke, ki mu spreminjate “obliko”: žemlje, rogljički, rezan kruh. Uporabite manj mastne mlečne izdelke, npr. skutine namaze z dodatki zelišč, rib, sadja ipd., občasno kislo smetano in mehke margarine s kakovostno sestavo maščob. Kot dodatek ponudite npr. korenček (v palčkah ga imajo raje kakor celega), kolerabico, ….

Namesto sadnih jogurtov z dodanim sladkorjem sami narežite sadje in ga dodajte navadnemu jogurtu. Sadje naj bo raznovrstno, sezonsko. Kadar uporabljate kompote, naročajte take z manj sladkorja ali jih pripravite sami.

Vsak dan vključite v jedilnik mleko in/ali mlečne izdelke. Otroci do dopolnjene starosti 4 let lahko zaradi večjih hranilnih potreb uživajo tudi polnomastno mleko in polnomastne mlečne izdelke. Otroci po četrtem letu starosti in mladostniki naj uživajo pol posneto mleko in manj mastne mlečne izdelke. Čeprav se polnomastno mleko priporoča le do četrtega leta otrokove starosti, pa zaradi lažje organiziranosti prehrane in nabave mleka v vrtcih menimo, da se lahko pri vsej populaciji predšolskih otrok uporablja polnomastno mleko in mlečni izdelki. Če otroci mleka ne pijejo radi, ga vključite v sestavljene jedi (rižev narastek, zdrob, kuhan puding) ali ga nadomestite z drugimi mlečnimi izdelki (skute, jogurti, sir). Pasterizirano mleko ima prednost pred steriliziranim. Toplotno že obdelanega mleka ni treba ponovno prekuhati. Prav tako mleka po nepotrebnem ne zamrzujte.

Za pitje ponudite pretežno pitno vodo ali nesladkan čaj, saj sadne pijače z dodanim sladkorjem nasitijo, zato otroci ne pojedo obrokov. Pri najmlajših otrocih odsvetujemo pitje mineralnih vod.

Pazljivi bodite pri razdeljevanju juh. Porcije juh za to starostno skupino naj bodo majhne, tako da ne nasitijo preveč in da otroci pojedo drugo, hranilno gostejšo hrano, ki juhi sledi.

Bodite domiselni pri pripravi zelenjave, ki jo otroci teh starosti pogosto odklanjajo. Ponudite jo lahko v obliki kremnih juh, narastkov, ….zmanjsevanje_odpadkov_hrane_-_strokovne_vsebine

Če otroci nimajo radi okusa po ribah, ga lahko nekoliko prikrijete v omakah. Če imajo najraje ribje palčke, jih ne cvrite, temveč jih specite v pečici.

Ocvrte jedi uvrstite na jedilnik le občasno. Če imate možnost, jih ne pripravljajte klasično, ampak v konvektomatu. Pri klasičnem cvrenju bodite pozorni na temperaturo olja, ki ga redno menjavajte.

Mesne izdelke uvrstite na jedilnik redko. Kadar jih, izberite take z vidno strukturo mesa (npr. šunka, piščančje prsi ipd.) in ne tistih, kjer je struktura homogena zaradi mletja.

Izogibajte se sladicam z veliko skritih maščob: npr. klasično cvrti krofi, izdelki iz listnatega testa. Poleg skritih maščob vsebujejo nekatere sladice tudi veliko aditivov, ki za to starostno skupino niso primerni. Zato pred naročilom preverite deklaracijo proizvajalca. Ponudite raje sladice iz polnozrnate moke, štruklje, sadne zavitke ali sadno -žitne rezine ali sladice pripravite sami iz osnovnih živil.

Namesto sladoledov lahko poleti ponudite ohlajeno skuto s sadjem. Sadje lahko vključite v pudinge ali narastke.

Pazite na omejitve za to starostno skupino in hrano kulinarično tehnološko pripravite tako, da ni nevarnosti aspiracije ali celo zadušitve. Izogibajte se živilom, kakor so ribe s kostmi, celi oreški, grobe kaše (npr. ajdova kaša), morski sadeži, gobe ipd. Arašide odsvetujemo zaradi možnosti hujših alergijskih reakcij. Če ima otrok alergijo na določene sestavine v hrani, mora biti o tem seznanjen vzgojitelj ali učitelj. V teh primerih naj se starši dogovorijo o ustrezni prehrani z vodjo vrtčevske ali šolske prehrane.

Izdelke, pripravljene iz soje (npr. polpeti, kosmiči), zaradi močnega flatulentenga učinka pri najmlajših otrocih odsvetujemo.

 

Vir: Smernice zdravega prehranjevanja v vzgojno-izobraževalnih ustanovah, 2005