Sladkanje čaja – da ali ne?

Pogosta dilema v vrtcu ali šoli ostaja sladkanje čaja. Strokovnjaki pogosto ugotavljamo, da si nekatere osnovne šole prizadevajo za ponudbo manj sladkih in nesladkanih čajev, čeprav več ali manj neuspešno. Vsak posameznik namreč od doma prinaša različne prehranske navade, ki pa jih ni možno spremeniti čez noč.

rsz_shutterstock_93474835Smernice zdravega prehranjevanja v vzgojno-izobraževalnih ustanovah navajajo, da je nadomeščanje tekočin nujno potrebno za vzdrževanje ravnovesja vode v organizmu. Navajajo tudi, da je najprimernejša pijača za odžejanje in nadomeščanje izgubljene tekočine pitna voda ter nesladkani zeliščni in sadni čaji.

Sladkor v prehrani človeka ne predstavlja nujno potrebnih snovi za delovanje organizma, zato za vnos veljajo omejitve. Prištevamo ga med ogljikove hidrate, čeprav ne med priporočene oblike. Zgornja meja za dnevni vnos sladkorja znaša do 10 % dnevnega energijskega vnosa. Glede na energijsko vrednost sladkorja, ki je visoka, zgornjo mejo še dovoljene količine zelo hitro dosežemo. Dodani sladkor se pogosto nahaja tudi predelanih živilih (pijačah, slaščicah, žitih za zajtrk …), kar je še dodaten doprinos k celodnevnemu vnosu.

Kaj »mora« zaužiti povprečen desetletnik, da doseže zgornjo dnevno mejo za vnos sladkorja?

V kolikor vzamemo povprečnega desetletnika s priporočenim dnevnim energijskim vnosom 2450 kcal lahko preračunamo, da priporočilo za sladkor – 10 % dnevnega energijskega vnosa predstavlja 245 kcal. Glede na to, da 1 čajna žlička sladkorja predstavlja povprečno 20 kcal, to pomeni skupaj 12 žličk na dan.

  • 0,5 l vode z okusom vsebuje 5 žličk sladkorja
  • 0,5 l ledenega čaja vsebuje 10 žličk sladkorja
  • 100 g čokoladne tablice vsebuje do 12 žličk sladkorja
  • 100 g gumi bombonov do 8 žličke sladkorja

Iz zgornjih podatkov lahko sklepamo, da 10 % dnevne energije, ki jo lahko prispeva sladkor, desetletnik zelo hitro doseže.

Vir podatkov: Spletna stran: OPKP, 2014 in Spletna stran: vodazmaga.si

Kaj storiti?

Strokovnjaki javnega zdravja v praksi nemalokrat naletimo na primer vzgojno-izobraževalnega zavoda, ki želi zmanjšati vsebnost sladkorja v čaju. Dobronamerni poskusi sledenja smernicam se pogosto izjalovijo, ker k ukrepu pristopimo na hitro. Navadno se pri uporabnikih šolske kuhinje pojavi ravno nasprotno, kar želimo doseči.  Občasno je treba vaše namere razložiti tudi njihovim staršem in učiteljem. Povejte jim, da otrokom želite ohraniti zdravje in, da vaše početje ne predstavlja zmanjševanja stroškov v kuhinji.

Pri spremembi navad v prehranjevanju je potrebno vedno pristopati postopno. Svetujemo, da enako storite tudi v vrtcih in šolah.  Sladkor v napitkih naj se zmanjšuje postopoma več mesecev zaporedoma. Na okuse se privajamo postopno.

Začnite v zbornici in nadaljujte v šolski kuhinji ter na roditeljskem sestanku. Če je potrebno vaše početje pospremite s strokovnimi razlagami in cilji oziroma manjšo promocijsko kampanjo, s katero bo vaša šola delovala v dobrobit zdravja in boljših prehranjevalnih navad otrok. Pri zagovorništvu vaših namenov in ukrepov vam bomo z veseljem priskočili na pomoč tudi strokovnjaki z nacionalnega inštituta za javno zdravje.

Postavite si cilj, ki bo sprejemljiv in realen za vse. Začnite z 10 do 20 dekagrami dodanega sladkorja v loncu čaju manj na tedenski ravni.

Več o sladkorju in sladkih pijačah si lahko preberete tudi na spletni strani Voda zmaga.

Sledi s tvoje strani.